Opacka
Sulejów
Klasztor obronny w Sulejowie z
kościołem, zabudowaniami i ich reliktami oraz obwarowaniami i terenem dawnych
ogrodów to jeden z najcenniejszych polskich zabytków o wysokiej randze
artystycznej oraz wartościach historycznych i naukowych. Odznacza się
autentycznością zabytkowej substancji i trwałością historycznego krajobrazu
kulturowego. Obok Jędrzejowa, Koprzywnicy i Wąchocka, należy do grupy
dwunastowiecznych małopolskich opactw będących bezpośrednimi filiami
francuskiego klasztoru cysterskiego w Morimond, założonych prawdopodobnie w
związku z planowanymi akcjami misyjnymi na Rusi. Sulejów jest jedynym
cysterskim opactwem warownym na terenie Polski z tak dobrze zachowanymi i
silnie rozwiniętymi klasztornymi obwarowaniami późnośredniowiecznymi.
Szczególną wartość artystyczną przedstawia kościół klasztorny pod wezwaniem
Najświętszej Marii Panny i św. Tomasza Kantuaryjskiego. Świątynia ta obrazuje
przełom epok w historii sztuki, jest bowiem doskonałym przykładem przejścia
stylu późnoromańskiego, utrwalonego w detalu architektonicznym i rzeźbie w styl
wczesnogotycki, przejawiający się w zastosowaniu sklepienia krzyżowo-żebrowego.
Surowe i skromne wnętrze kościoła znakomicie uzupełniają nowożytne marmurowe i
alabastrowe ołtarze, prospekt organowy, ambona i stalle. Bryła kościoła
klasztornego zachowała się w pierwotnym kształcie. Budowla jest orientowaną
bazyliką trójnawową z transeptem i prostokątnym prezbiterium. Skrzyżowanie nawy
z transeptem w partii dachu akcentuje barokowa sygnaturka. Nawy kościoła
przykrywa sklepienie krzyżowo-żebrowe (w części prezbiterialnej sklepienie z
XIX w.). Wejście główne do kościoła znajduje się w obrębie fasady zachodniej.
Umieszczony tam portal uskokowy dekorują kolumienki z archiwoltami
oraz półkolisty tympanon. Ponad domkiem portalowym znajduje się rozeta z
częściowo zachowanym maswerkiem. Fasadę wieńczy trójkątny szczyt. Na
wyposażenie kościoła składają się cztery wczesnobarokowe ołtarze boczne z
czarnego marmuru i alabastru, prospekt organowy o bogatej snycerce z XVIII w.,
oraz ufundowane w XVIII w.: drewniany ołtarz główny, cztery ołtarze boczne,
ambona, stalle i konfesjonały. Klasztor przylegał do kościoła od strony
południowej. Kościół i klasztor otoczone są pierścieniem późnogotyckich
fortyfikacji, które zachowały się w postaci długich odcinków muru
kurtynowego do 4 m
wysokości, wież („opackiej”, „mauretańskiej”, „rycerskiej”, „attykowej”,
„muzycznej”, „krakowskiej”), budynku arsenału (zwanego „zbrojownią”). W
zachodnim narożniku założenia mur został wtopiony w zabudowę gospodarczą, a w
północnej części – w zabudowania, które w latach 70. XX w. częściowo
zrekonstruowano i zaadaptowano na ośrodek hotelowy. Zabudowania opactwa
reprezentują różne style architektoniczne począwszy od późnoromańskiego
kościoła i wschodniego skrzydła klasztoru z pierwszej połowy XII w, przez
elementy zespołu z XV-XVII w. Podklasztorze to jedno z pierwszych miejsc w
Polsce, w którym pojawił się gotyk, gdyż cystersi byli pionierami tego stylu.
Na terenie klasztoru działa Muzeum w Sulejowie-Podklasztorzu, w ekspozycji którego obejrzeć można fragmenty odnalezionych na terenie opactwa detali architektonicznych, rzeźby, obrazy i sprzęty liturgiczne.
- Kościół
- Wschodnie skrzydło klasztoru
- Południowe skrzydło klasztoru
- Zachodnie skrzydło klasztoru
- Baszta Mauretańska
- Baszta Rycerska
- Baszta pn. zach.
- Brama Krakowska
- Baszta Muzyczna
- Baszta Opacka
- Budynki gospodarcze
- Plebania
- Pozostałości młyna
- Budynki gospodarcze
- Arsenał